Discutii duhovnicesti 28.02.2010: Frumusetea fara machiaj



Noi cand vorbim de frumusete ne gandim de regula la estetic. In realitate esteticul este numai o masca a ceea ce se afla cu adevarat in spatele lui. As putea sa fac un lucru urat pe care sa asez cateva floricele si sa spun ca este frumos, dar in realitate ramane urat si doar pare frumos. Machiajul, dupa cum parca si numele o spune, este o masca peste ceea ce este real, urmarind prin discutia de astazi sa vedem ce este cu adevarat frumusetea fara nici o masca.[…]

Cuvantul grec care desemneaza cuvantul “frumos” este “calos” ce se traduce atat prin „frumos” cat si prin “bun” si putem spune ca exista o mare legatura intre aceste doua adjective. Nu intamplator spunem in rugaciunea bisericii “Iosif cel cu bun chip” si nu spunem  “cel cu frumos chip”. Asadar a fi frumos implica cumva sa fie bun. Parintele Rafail Noica sustine traducerea cuvantului “filocalia”<<”philia”(dradoste)+”calos”(frumos sau bun) >> ca fiind iubirea frumosului dar poate fi tradusa si iubirea binelui insa cu toate acestea trebuie inteleasa o anumita legatura intre cei doi termini.[…]

Frumosul este parte integrala a adevarului, ceea ce este frumos fiind si in adevar. Adica daca ceva nu este frumos este mincinos: daca discutia noastra nu este frumoasa(nu ma refer la arta oratorical ci la continut) atunci este mincinoasa, daca intr-o biserica nu este frumos (nereferindu-ma la aspectul visual ci la continutul ortodox sau neortodox) atunci este minciuna.  Daca insa stim ca putem fi frumosi numai daca sunt in adevar este firesc sa ne intrebam: cum putem fi in adevar?

Sfanta Scriptura ne descopera doua lucri foarte importante in ceea ce priveste notiunea de adevar. Pe de o parte Mantuitorul ne spune despre Sine ca este “Calea, Adevarul si Viata”. Deci in primul rand stim ca Dumnezeu este Adevarul. Dar psalmistul David spune ca “poruncile lui Dumnezeu sunt adevarul”. De ce sunt poruncile lui Dumnezeu adevarul? Asta am mai spus si cu alta ocazie, intrucat poruncile nu sunt simple norme morale si descoperire de Sine a lui Dumnezeu. Adica implinind poruncile suntem asemenea lui Dumnezeu adica suntem in Adevar. Revenind la faptul ca frumusetea este parte a adevarului putem cocluziona ca omul frumos este omul care implineste poruncile, adica este omul care se aseamana cu Dumnezeu, Prototipul frumosului.

Dar omul frumos este acela care cunoaste Harul lui Dumnezeu in rugaciune caci rugaciune il curateste pe om de intinaciunea pacatului, il lumineaza, il infrumuseteaza. In procesul omului de infrusetare prin rugaciune vine in ajutor rugaciune de toata vremea numita si rugaciune lui Iisus: “Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, mantuieste-ma pe mine pacatosul” Unul dintre pincipalii aparatori ai acestei practice dar si unul dintre cei care au cunoscut o strare de inalta sfintenie in aceasa este Sfatul a curui nume il poarta duminica de astazi: Sfantul Grigorie Palama. […]

Omul frumos este omul Imparatiei lui Dumnezeu, impodobit de virtuti si plin de Har, este omul care cu adevarat cunoaste fericirea la nivelul ei cel mai inalt, la dimensiuni desavarsite, trascenzand moartea si intrand in vesnicie.

Sfantul Grigorie Palama este primul care s-a rugat cu “rugaciunea lui Iisus”?

Nu. Sfantul Grigorie este cel care sustine practicarea acestei rugaciuni precum si invatatura Ortodoxa despre har. El este cel care il combate pe Varlaam care sustinea faptul ca harul este creat, insemnand astfel imposibilitatea implinirii cererii din rugaciunea “Tatal nostru”, sa fie pe pamant precum in Cer. Sfantul Grigorie arata ca harul este energie necreata ce izvoraste din fiinta lui Dumnezeu, fara a se confunda insa cu Aceasta si poate fi trait intr-o rugaciune curate a inimii, prin vederea luminii acestuia. Lumina necreata este aceea ce s-a descoperit Apostolilor pe Tabor sau Sf. Apostul Pavel in drumul spre Damasc. Ne trebuie insa sa transformam rugaciunea intr-o goanna dupa stari si lumini, ceea ce trebuie sa avem in vedere este a cauta o rugaciune a pocaintei intrucat vederea harului coincide cu trairea unei adevarate pocainte. Harul te face sa te vezi cel mai mic dintre oameni, nicdecum nut e lasa sa te mandresti ca ai fi realizat ceva.

[…]

Ce nu puteti spune despre ingerul pazitor?

Mai intai trebuie sa ne lamurim problema in existenta ingerilor pazitori. Exista un verset in Sfanta Scriptura, o afirmatie a Mantuitorului care ne descopera nu numai existenta ingerilor ca atare ci existenta clara a ingerilor pazitori: “Vedeţi să nu dispreţuiţi pe vreunul din aceştia mici, că zic vouă: Că îngerii lor, în ceruri, pururea văd faţa Tatălui Meu, Care este în ceruri”(Matei 18,10) Potrivit invataturii ortodoxe fiecare om la botez primeste un inger pazitor care il va ajuta in lupta cu pacatul si se va ruga inaintea lui Dumnezeu pentru el. De aceea exista o randuia(canon) de rugaciune foarte frumoasa catre ingerul pazitor pe care ar fi folositor macar din cand in cand sa citim.

[…]

Categorii: Uncategorized | Lasă un comentariu

Navigare în articol

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

%d blogeri au apreciat: