Discutii duhovnicesti: Dreptatea vs. Dragostea

Pentru a vorbi despre aceasta tema treuie mai intai sa ne amintim cateva lucruri ce le-am discutat cu o alta ocazie cand am avut tema “Despre dragoste”. Spuneam atunci ca, in general, dragostea este privita eronat de catre oameni. Ne-am obisnuit sa credem ca dragostea este acel sentimentalism intalnit in telenovele, lucru care este total eronat intrucat aceea nefiind decat o imagine a dragostei decazute. Sfantul apostol este Ioan spune ca “Dumnezeu este dragoste” iar atunci dragostea este o Persoana. Daca dragostea este o persoana omul nu poate avea dragoste decat numai in masura in care se impartaseste de Acea persoana. Spre deosebire de sentimentalism dragostea adevarata este cea care se jertfeste(se daruieste) pentru cel iubit, fiind lipsit de orice fel de egoism.

Daca s-a deformat imaginea dragostei dupa caderea lui Adam in pacat, putem spune acelasi lucru si despre celalalt atribut divin care se afla in titlul discutiei noastre. Dreptatea este acea insusire prin care Dumnezeu daruieste omului dupa osteneala sa. Este important de retinut faptul ca Dumnezeu de fapt nu rasplateste ci daruieste.

Spunand cate ceva despre dreptate si iubire ne punem intrebare cand iubeste sau cand este drept Dumnezeu. Unii spun ca atunci cand suntem in viata Dumnezeu este iubitor si milostiv iar la judecata este drept si infricosator. Acest lucru inseamna ca Dumnezeu poseda dragoste si dreptate cu masura, lucru care este fals caci el nu numai ca iubeste, ci este “Dragoste” in sens absolul si deasemenea nu numai ca este drept ci este “dreptatea” desavarsita. Dar daca in intelesul lor dupa pacat aceste doua atribute se resping intr-o oarecare masura, dupa intelesul adevarat ele se intalnesc intr-o armonie perfecta. Dumnezeu iubeste si atunci cand cearta si este drept si atunci cand miluieste sau ne iarta.[…]

Categorii: Uncategorized | 11 comentarii

Navigare în articol

11 gânduri despre „Discutii duhovnicesti: Dreptatea vs. Dragostea

  1. ghenadie

    …legat de conferinta cu picu ocoleanu…cel care sau cei care l-au invitat macar il cunosc pe omu asta sau doar s-au gandit sa aiba ‘vipuri cu dr conf pr’ la conferinte?Daca tot va duceti sa il intrebati despre parerea luteranilor despre sfinti,ca el si-a luat doctoratul in Germania…si din cand in cand ii mai cheama pe la Craiova sa tina conferinte studentilor de la teologie!:O:O:O:O:O:O:O:O:O

  2. ascorslatina

    In primul rand nu trebuie sa cunosti pe cineva sa-l inviti la o conferinta ci doar trebuie sa stii despre el cate ceva si sa cunosti cat de cat despre ce vorbeste.
    In al doilea rand „cel care l-a invitat” il cunoaste pe parintele Ocoleanu.
    In al treilea rand, daca are doctoratul in Gemania nu este acelasi lucru cu a fi eretic.

    In ceea ce privesc conferintele cu lutherani, sunt de acord ca nu sunt sanatoase dar nici anatema. Faptul ca a invitat o anumita pers la conferinta nu demonstreaza faptul ca este de acord cu tot ce sustine respectivul ci demonstreaza faptul care are lucruri de spus care i-ar interesa si pe altii. Poate a gresit dar de aici pana la a fi eretic este cale lunga.

    Daca acuzi pe cineva vino cu argumente patristice clare (specifici care canon este incalcat si cum este incalcat) altfel intrii in categoria „aruncarea cu piatra” si nu mai avem ce vorbi.

  3. ghenadie

    10. Daca cineva s-ar ruga impreuna cu un afurisit, fie si in casa, sa se afuriseasca.

    11. Daca cineva fiind cleric, se va ruga impreuna cu un caterisit ca cu un cleric, sa se cateriseasca si el.
    Poftim canoane nene admin…la inceputul conferintei a facut rugaciune cu invitatul care nu era ortodox!!
    …..mi-ai sau mi-ati scris pe mail urmatorul lucru…’ In primul rand tu ca multi altii vorbesti despre ecumenism fara sa stii ce inseamna sau cand e acesta condamnabil(dupa canoane vorbind). ‘
    Mă mir că aşa degrabă treceţi de la cel ce v-a chemat pe voi, prin harul lui Hristos, la altă Evanghelie,
    7. Care nu este alta, decât că sunt unii care vă tulbură şi voiesc să schimbe Evanghelia lui Hristos.
    8. Dar chiar dacă noi sau un înger din cer v-ar vesti altă Evanghelie decât aceea pe care v-am vestit-o – să fie anatema!
    9. Precum v-am spus mai înainte, şi acum vă spun iarăşi: Dacă vă propovăduieşte cineva altceva decât aţi primit – să fie anatema! – ep catre Galateni a Sf Ap Pavel!
    In masura in care cineva spune ca ecumenismul poate fi numit bun tot asa si anticonceptionalele pot fi luate drept masura pro sanatate….regret ca nu am fost de fata sa ii mai pun cateva intrebari!

  4. ghenadie

    va recomand….carti recente despre vietile si invatatura urmatorilor sfinti: Sf Nectarie din Eghina,Sf Arsenie Capadocianul,Cuv Paisie Aghioritul,Sf Iustin Popovici,Sf Nicolae Velimirovici,Sf Serafim Rose!Si dupa ce terminati de parcurs ideile aferente ecumenismului apoi va invit sa stam de vorba…pana atunci nici nu ma stresez sa vb despre erezii cu persoane care au pareri personale!Kiriei eleison…!

  5. ascorslatina

    Asta e altceva. Problema nu a fost deci prezenta ereticului si faptul ca s-a facut o rugaciune in comun. Sunt de acord ca nu e bine sa ne rugam cu ereticii desi canonul este mult mai dur decat ti se pare. In cel afurisit Sfintii Printi vad pe toti care sunt departati de Sfanta Impartasanie(ceea ce inseamna mai mult decat ce intelegem noi acum). Faptul ca s-a facut o rugaciune in comun este intradevar un lucru care se abate de la canoane(daca eram acolo probabil ma sustrageam de la rugaciunea aceea) si totusi nu-i cazul sa fim noi mai otodocsi decat sfintii. Sa avem in vedere ca Sfantul Vasile cel Mare, intemeietor de canoane fiind, s-a abatut de la canoane si a primit la altar jertfa imparatului eretic Valent.(inca o data, nu spun ca sunt de acord cu acea rugaciune, ci ca nu trebuie sa facem tragedii de dragul tragediei).

    Eu nu iau apararea ecumenismului insa consider ca este cazul sa cautam sa privim problemele in duhul lor si nu numai in „litera legii”. Noi stim despre palma Sfantului Nicolae dar nu intelegem ce s-a aflat in spatele ei. Noi pomenim palma Sfantului dar mai putin lacrimile de durere pe care le varsa pentru Arie pe care il iubea.

  6. ascorslatina

    Am citit din cartile enumerate si stiu ce vrei sa spui. Crede-ma ca atunci cand Cuvosul Paisie spune ca si-ar taia inima in bucati si ar imparti-o, o bucata i-ar da-o Parintelui Ocoleanu pe care il blamezi, si chiar ereticilor. Stiu ca te-ai referit la invataturile legate de ecumenism cand ai pomenit Sfintii de mai sus, insa nu este suficient sa cautam texte legate de ecumenism ci trebuie sa patrundem in trairea sfantului pentru a intelege adevarat textele luate.

  7. ghenadie

    de la „Odată[5], povesteşte Stareţul, au venit la coliba mea doi cato­lici. Unul dintre ei mi-a spus:

    – Hai să spunem „Tatăl nostru”!

    – Ca să spunem împreună, trebuie mai întâi să avem aceeaşi învăţătură. Dar între noi şi voi este o prăpastie mare.

    Apoi mi-a spus:

    – Dar ce, numai ortodocşii sunt aproape de Dumnezeu şi nu­mai ei se vor mântui? Dumnezeu este cu toată lumea.

    – Bine, dar tu poţi să-mi spui câtă lume este aproape de Dum­nezeu? Aşadar, există diferenţe între noi. Fireşte, suntem copiii legitimi ai unui singur Părinte, dar unii locuiesc în casă, iar alţii rătăcesc pe afară.

    – Să arătăm dragoste, mi-a spus după aceea.

    – Astăzi dragostea pătimaşă [păcatul] a devenit modă, le-am zis.

    – Şi asta este cuprins în dragoste, mi-au spus iarăşi.

    – Toţi vorbesc despre dragoste, pace şi armonie, dar toţi aceş­tia sunt dezbinaţi, atât în ei înşişi, cât şi în relaţiile cu ceilalţi. De aceea pregătesc bombe din ce în ce mai mari.“Cuviosul Paisie…

  8. ghenadie

    „In probleme de credinta era neinduplecat. Avea o sensibilitate foarte mare in privinta Ortodoxiei, de aceea nu era de acord cu rugaciunile facute impreuna si cu comuniunea cu persoane neortodoxe. Spunea: „Ca sa ne rugam impreuna cu cineva, trebuie sa fim de aceeasi credinta”.
    Staretul rupea legaturile sau evita sa vorbeasca cu clerici care participau la rugaciuni comune cu eterodocsii. „Tainele” eterodocsilor nu le recunostea si sfatuia ca cei care vin la Ortodoxie sa fie catehizati bine inainte de a se boteza.
    A luptat impotriva ecumenismului si adeseori vorbea despre maretia si unicitatea Ortodoxiei, indemnat fiind de harul dumnezeiesc care salasluia in inima sa. Viata lui dovedea superioritatea Ortodoxiei.
    Pentru un timp Staretul, impreuna cu aproape toti parintii din Sfantul Munte, a incetat sa-l mai pomeneasca pe patriarhul Atenagora pentru compromisurile facute cu romano-catolicii. Dar aceasta a facut-o cu durere. „Ma rog la Dumnezeu, spunea el, ca sa ia zile din viata mea si sa le dea patriarhului Atenagora, ca sa se pocaiasca”.
    Despre monofiziti spunea: „Acestia nu spun ca nu i-au inteles pe Sfintii Parinti, ci spun ca Sfintii Parinti nu i-au inteles. Ca si cum ar spune ca ei au dreptate, iar Sfintii Parinti i-au inteles gresit”. A considerat ca este o hula impotriva Sfintilor Parinti scoaterea din cartile liturgice a textelor in care Dioscor si Sever sunt numiti eretici, propusa de unii ierarhi si teologi din Biserica Greciei. Spunea: „Oare atatia Sfinti Parinti care au avut iluminarea dumnezeiasca si au trait in aceeasi vreme cu ei, i-au inteles gresit si venim noi acum, dupa atatea veacuri, ca sa-i corectam pe Sfintii Parinti? Dar nici minunea Sfintei Eufimia nu o pun la socoteala? Oare si ea a inteles gresit tomul ereticilor?”.
    Fara sa urmareasca sa apara ca un marturisitor, prin felul sau insa, se impotrivea, vorbea si scria anumitor persoane bisericesti. „Biserica, spunea el, nu este corabia fiecarui episcop, astfel incat sa faca ce vrea el”.

  9. ghenadie

    acesta este un link cu viata Sfantului Vasile cel Mare… http://www.sfantulvasilecelmare.info/viata.php ! unde mai exact spune ca s-a abatut de la canoane si ca a primit jertfa lui valens?

  10. ghenadie

    Citeste cartea viata Cuviosului Paisie Aghioritul de ieromonah Isaac si ai sa vezi ca nici macar ortodocsilor care veneau cu gandul de a pierde timpul sau de a se entuziasma nu le deschidea usa chiliei…avea un afis ‘cu gradina zoologica este inchisa,maimuta este plecata in padure!’
    Canoanele sunt de mai multe tipuri…unele au flexibilitate pt ca tin de viata personala duhovniceasca a fiecarui crestin in parte iar altele sunt fixe pt ca tin de credinta si de hulirea Duhului Sfant!Singura cale de a scapa de consecintele negative ale incalcarii lor este pocainta!Dragostea lui Dumnezeu despre care spune sf Pavel ca este mai mare decat credinta si nadejdea este insotita si de celelalte virtuti:dreptate,rabdare,discernamant,intelepciune…..care izvoraste din sfintenie!Cine se rupe de sfintenie se rupe de dragoste…asadar sa vedem canoanele nu ca pe niste tunuri ci sa pe niste reguli care povatuiesc pe om pe calea cunoasterii lui Dumnezeu!Daca crezi ca unii au dreptul sa le incalce si ca nu e mare lucru(si aici ma refer ca canoanele legate de erezii) incearca sa iti inchipuii ce s-ar intampla daca in Slatina 6 oamenii nu ar tine cont de regulile de circulatie si ar merge pe unde vor…iar apoi acesti 6 ar mai aduce vreo 200-300 de oameni care au propriile lor reguli ce difera de ale celor din Slatina!!Asa e si cu rugaciunea,poate chiar mai rau,intre ortodocsi si restul ratacitilor….!

  11. ascorslatina

    Eu ti-am raspuns in privinta ecumenismului ca erezie si cred ca am fost destul de clar. Sunt de acord cu parintii pe care ii citezi, si bine ar fi daca ai gandi dupa profunzimea trairii lor ci nu numai dupa cateva aspecte. In ceea ce priveste intamplarea cu Sfantul Vasile intradevar nu este in varianta de pe internet dar cand o sa am timp o sa iti spun unde am gasit asta. (imi cer iertare pt ca momentan stau f prost cu timpul si nu pot sa intru prea mult in detalii).

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

%d blogeri au apreciat: