Triodul – Cartea neştiută şi uitată

    Vamesul-si-fariseul

              …Triodul este cunoscut atât ca o carte de cult, cât şi ca o perioadă liturgică a anului bisericesc. Perioada Triodului este structurată în 3 săptămâni/ 4 duminici de pregătire pentru Postul Sfintelor Paşti (Duminica Vameşului şi a Fariseului; Duminica Fiului Risipitor; Duminica Înfricoşatei Judecăţi – numită şi Duminica lăsatului sec de carne; Duminica Izgonirii lui Adam din Rai, numită şi Duminica iertării sau Duminica lăsatului sec de brânză) şi 7 săptămâni/ 6 duminici ale Postului Mare (Duminica Ortodoxiei, Duminica Sfântului Grigorie Palama, Duminica Sfintei Cruci, Duminica Sfântului Ioan Scărarul, Duminica Sfintei Maria Egipteanca si Duminica Floriilor).

Cântările Triodului au fost compuse, în cea mai mare parte, după dispariţia catehumenatului. Accentul cântărilor se concentrează deci nu asupra Botezului ci asupra Pocăinţei. Necunoaşterea Triodului ne lipseşte de o adevarată întelegere a Postului. Pentru Părinţi, ca şi pentru autorii Triodului, consecinţa esenţială a căderii lui Adam şi a izgonirii sale din rai este moartea: stricăciunea şi caracterul pătimaş legate de acum de natura umană. Frunzele de smochin cu care Adam încerca să-şi ascundă ruşinea şi „hainele de piele”, pe care Dumnezeu i le-a dat prin milostivirea Sa, desemnează grosimea trupului menit acum morţii:

„De veşmântul cel de Dumnezeu ţesut m-am dezbrăcat eu, ticălosul, prin sfatul vrăjmaşului, neascultând porunca Ta cea dumnezeiască, Doamne; şi acum m-am îmbrăcat cu frunze de smochin şi cu haine de piele”.

De-a lungul întregului Post, opoziţia smereniei vameşului cu mândria şi lauda de sine a fariseului este accentuată în cântări, pe când făţărnicia este denunţată. Dar atunci care este adevăratul Post ?

Triodul raspunde:  este, întâi de toate, o curăţie interioară:

„… Pentru aceasta să postim, credincioşilor, de mâncărurile cele ce strică şi de patimile cele pierzătoare, ca să culegem viaţa din dumnezeiasca cruce. Şi împreună cu tâlharul cel cu minte să ne întoarcem la patria cea dintâi…”

                   Este, de asemenea, o întoarcere la iubire, o luptă impotriva „vieţii distruse”, împotriva urii, nedreptăţii, invidiei:

„Postindu-ne, fraţilor, trupeşte, să ne postim şi duhovniceşte. Să dezlegăm toată legatura nedreptăţii. Să rupem încurcăturile tocmelilor celor silnice. Tot înscrisul nedrept să-l spargem. Să dăm flămânzilor pâine şi pe saracii cei fără case să-i aducem în casele noastre; ca să luăm de la Hristos Dumnezeu mare milă, veniţi credincioşilor să lucrăm la lumină lucrurile lui Dumnezeu; să umblăm cu chip smerit ca ziua. Toată scrisoarea(judecata) nedreaptă a celui de aproape sa o lepădăm de la noi, nepunându-i împiedicare spre sminteală. Să lăsăm desfătarea trupească, să creştem darurile sufletului, şi să dăm celor lipsiţi pâine, şi să ne apropiem către Hristos cu pocăinţă strigând: Dumnezeul nostru miluieşte-ne pe noi”.

Triodul – Cartea neştiută şi uitată! Dacă ştim că există, putem regăsi prin el nu numai duhul Postului, ci şi duhul Ortodoxiei însăşi, duhul viziunii sale pascale asupra vieţii, morţii si veşniciei.

Pentru citirea integrală a articolului vizitaţi:

http://www.crestinortodox.ro/liturgica/viata-liturgica/triodul-cartea-nestiuta-uitata

Categorii: Uncategorized | Lasă un comentariu

Navigare în articol

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

%d blogeri au apreciat: