Folosul postului

                                                        

Omul zilelor noastre este cel căruia îi place să se numească un om al vitezei, un om al ştiinţei, un om modern care susţine că le ştie pe toate sau doreşte să le ştie pe toate, fiind alergat de grijile vieţii, de presiune, de manipulare a mass-mediei. Este omul care nu face nimic fără să câştige pe termen scurt, mediu sau lung, dar care face sacrificii imense pentru a obţine puţine informaţii pe care doreşte să le pună în folosul aproapelui, bineînţeles în scopul de a obţine o viaţă echilibrată din punct de vedere financiar sau cel mult moral. Acest om doreşte să ştie de ce trebuie să facă unele lucruri pe care le consideră învechite,  probabil din evul mediu, probabil fără rezultate, probabil păstrate din folclor.

Unul din aceste lucruri  pe care omul modern evită să îl facă, întrucât nu cunoaşte rezultatele pe termen scurt, mediu, lung sau consideră că nu există deloc rezultate, este postul. În afară de un regim alimentar şi beneficiile acestui regim, mulţi nu cunosc de ce trebuie să ţinem post, şi dacă li se spune totuşi motivul, nu prea sunt de acord, decât dacă ştiu că vor câştiga ceva urgent, rapid, dacă se poate şi cu anumite dispense din partea duhovnicului. În plus, susţin imposibilitatea ţinerii postului din motive aparent obiective, dar care în realitate sunt pur subiective.  De exemplu, mulţi spun că, deoarece “s-au spurcat” (adică au mâncat involuntar sau nu ceva “de dulce”) nu mai continuă să postească. Dar daca am întreba un antrenor ce face când, la pauză, echipa pe care o coordonează este condusă de adversari? Scoate echipa de pe teren ? Nicidecum. Face unele modificări, schimbă jucători, îi îndeamnă să alerge mai mult, să întoarcă rezultatul. Aşa este şi cu cei care au călcat postul, trebuie să se străduiască mai mult ca Dumnezeu să vadă efortul lor şi numai aşa vor câştiga.  

Revenind la beneficiile  postului, putem spune că omul modern doreşte să ştie ce au câştigat cei care l-au ţinut şi mai ales dacă există aceşti “câştigători”,  deoarece,  din lipsa credinţei, darurile duhovniceşti dobândite de pe urma postului sunt tot mai greu sesizabile.

Pentru a dărâma aceste gânduri, că postul nu aduce ceva folositor, palpabil vom da câteva exemple din vechiul testament. De ce vechiul testament şi nu cel nou?

Desigur, nu pentru că în Legea nouă nu am găsi referiri la postire, căci Însuşi Mântuitorul a zis că „vor veni zile când mirele se va lua de la ei; atunci vor posti, în acele zile.” (Lc. 5, 35). sau că un anumit soi de demoni  „nu iese decât numai cu rugăciune şi post”(Mt. 17, 21). Tot în Legea nouă avem şi indicaţii despre modul de a posti: „Când postiţi nu fiţi trişti ca făţarnicii; că ei îşi smolesc feţele, ca să se arate oamenilor că postesc. Adevărat grăiesc vouă: şi-au luat plata lor „(Mt. 6, 16).  Cu adevărat necesară este această învăţătură, pentru că sunt unii care postesc şi strigă în gura mare acest lucru, exact ca şi găina care face un ou şi o ştie toată curtea.

Am ales exemple din Vechiul Testament pentru a arăta ce beneficii au avut cei din vechime, adică cei ce au trăit înainte de venirea Mântuitorului, care nu erau sub Legea noului legământ. Ce ştim despre proorocul Ilie? Ne spune apostolul Iacov că „ Ilie era om, cu slăbiciuni asemenea nouă, dar cu rugăciune s-a rugat ca să nu plouă şi nu a plouat trei ani şi şase luni” (Ic. 5, 17). Acest Ilie a postit 40 de zile şi de nopţi când fugea de Izabela, cea care voia să-l ucidă, pentru că Ilie ucisese 850 de prooroci mincinoşi. El care prin rugăciune a închis cerul 3 ani şi şase luni, el care era hranit de corbi, el care a înviat pe fiul văduvei din Sarepta Sidonului,  nu a desconsiderat postul, ci a postit 40 de zile şi 40 de nopţi. Alt exemplu grăitor ni-l dau tinerii din Babilon, care fiind hrăniţi cu zarzavaturi erau mai frumoşi decât cei hrăniţi cu mâncăruri alese. Nu numai că erau mai frumoşi, dar cu postul au stat în mijlocul cuptorului fără să fie vătămaţi de foc. Şi postul l-au ţinut şi firea focului au schimbat şi pe rege l-au schimbat, întrucât a dat lege ca toţi cei care vor vorbi de rău pe Dumnezeul celor trei tineri, să fie ucisi. Mai târziu, Daniel a închis, cu postul, gura leilor înfometaţi, care nu s-au atins de el deşi a fost ţinut o noapte în acea groapa, si nu numai că îngerul Domnului a fost trimis să închidă gura leilor ca să nu-l vatăme pe Daniel, dar şi legea împăratului a schimbat, întrucât s-a dat lege ca tot regatul pe care îl conducea ”să se teamă şi să tremure de Dumnezeul lui Daniel”. (Daniel 6, 27). Altă pildă despre puterea postului o avem de la cetatea Ninive, care urma să fie distrusă în 40 de zile, după cum le proorocise Iona. Iar dacă au auzit decizia lui Dumnezeu, locuitorii cetăţii nu au deznădăjduit, ci de la cel mai mare până la cel mai mic, împreună cu animalele au postit. Şi dacă au postit, acei oameni au schimbat însăşi decizia lui Dumnezeu de a distruge cetatea.

Poate că o să spuneţi că nu încearcă nimeni sa vă omoare ca pe Ilie, sau să vă arunce în cuptor ca pe cei trei tineri, ori în groapa cu lei ca pe Daniel. Sau poate spuneţi că nu aţi auzit un prooroc ca Iona vorbindu-vă despre nimicirea oraşului, a ţării sau a lumii. Bine fratilor, dar oare să ne temem de cineva care vrea să ne ucidă trupul si să nu ne temem de cel care ne vânează sufletul sau să aşteptăm încingerea vreunui cuptor şi să nu ne gândim că ne aşteaptă cuptorul iadului cel gătit satanei şi îngerilor lui? Sau să ne temem dacă ne-ar da cineva la lei şi să nu auzim pe apostolul Petru care spune că „Potrivnicul vostru, diavolul, umblă, răcnind ca un leu, căutând pe cine să înghită” (I Petru 5, 8)”? Iar dacă spuneţi că nu propovăduieşte vreun prooroc despre nimicirea oraşului a ţării sau a lumii, de ce nu îl auziţi pe Hristos care spune despre sfârşitul lumii şi suferinţele care vor urma şi că trebuie să fim cu băgare de seamă ca nu cumva să ne amagească vreun hristos mincinos?  Pe Hristos nu îl auzim,  pe preoţi nu-i băgăm în seama, dar tremurăm la vreo veste că vine vreun sfârşit al lumii anunţat de orişicare  prooroc mincinos.

Fraţilor, postul are multe beneficii dacă este unit cu rugăciunea, cu smerenia, cu lepădarea de sine, cu aducerea aminte a păcatelor. Iar dacă cei pe care i-am amintit, în urma postului au scăpat de uciderea trupurilor, cu cât mai mult avem nevoie de post şi de tainele bisericii noi care ne luptam cu începătorul răutăţii, cu tatăl minciunii, cu lupul cel înşelător, noi care dorim tămăduirea trupului şi a sufletului.

         Să ne ajute Dumnezeu cu harul Său să câştigăm acest război împotriva potrivnicului nostru. Amin.

Pr. Teodor Tare

Coordonator A.S.C.O.R. şi preot slujitor la biserica Sfântul Ioan Gură de Aur -Slatina  

Categorii: Uncategorized | 1 comentariu

Navigare în articol

Un gând despre „Folosul postului

  1. ioana

    „postul are multe beneficii dacă este unit cu rugăciunea”…din pacate, se poate intampla si asa:

    În loc de rugăciune
    DEMOSTENE ANDRONESCU

    În seara asta, Doamne, Te vei culca flămând,
    Azima rugăciunii n-o vei avea la cină,
    Nici blidul de smerenii, nici stropul de lumină
    Ce-mi pâlpâia alt’dată în candela din gând.

    Sunt prea sărac, Stăpâne, nu am ce-Ţi oferi
    Să-ţi stâmpăr foamea, furii mi-au tâlhărit cămara
    Şi de puţinul suflet ce îl păstram, ca sara
    Să am, ca tot creştinul, cu ce Te omeni.

    Aş vrea să-Ţi pot întinde un gând sfios măcar,
    Dar nu, nu pot, grădina mi-e vraişte şi goală,
    Mi-a mai rămas pe-un lujer o singură petală
    Şi pe un ramur veşted, un singur fruct amar.

    De l-aş culege-n pripă să Ţi-l aduc prinos,
    Şoptind o rugăciune şi tremurând o cruce,
    Ar fi păcat de moarte că, Doamne, Ţi-aş aduce
    Otravă-n cupe sparte şi Te-aş târî prea jos.

    Zadarnic stai de veghe şi-aştepţi umil şi blând,
    Azima caldă-a rugii n-o vei avea la cină
    Şi-n cerul Tău de gheaţă cu ţurţuri de lumină
    În seara asta, Doamne, Te vei culca flămând.

    http://www.librariasophia.ro/carti-Reeducarea-de-la-Aiud-Peisaj-launtric-Memorii-si-versuri-din-inchisoare-Andronescu-Demostene-so-4132.html

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Creează gratuit un site web sau un blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

%d blogeri au apreciat: